måndag 25 april 2011

Köksträdgården


Köksträdgård
på tre dagar!


Barnens sandlåda som är ca 9 kvm har varit ganska oanvänd
de senaste åren, så då kom jag på den smarta idén
att använda den till mitt sommarprojekt.

På långfredagen arbetade jag ute i trädgården från kl 09:45 till 19:45!
För er som blir lite oroliga och undrar om jag inte tog någon paus,
så gjorde jag självklart det i flera timmar:)

Jag startade med att ta bort stockarna och allt ogräs!


Använde markduk att lägga över sanden.

Dagarna innan hade jag letat på fyra st pallkragar i uthuset,
som jag dagen efter målade med falu rödfärg.
Samtidigt tillsammans med äldsta sonen planerade
jag sedan hur jag skulle lägga ut markstenen snyggast.
Vi har nämligen haft en pall med ca 80 st marksten
som legat och skräpat i ett hörn av trädgården i många år!



Nu kommer de till användning och de passar utmärkt att ställa 
några blomkrukor på och en gammal rostig stol (som jag ännu inte skaffat).
 Jag har inte använt sättsand mellan markstenen
utan tror det kommer att fungera ändå.











Idag har jag sått sallad, purjolök, morötter och palsternacka.
En del blommor blev det också som rosenskära och ängsblommor.
Gräslök och lavendel känns som ett måste!

Har grävt ned markestenen lite snett,
så man kan enkelt kan köra över med gräsklipparen.
Annars fattas det nu några stenar längst sidorna,
då markstenen inte räckte till.
Stenar som dekoration gillar jag verkligen!

Resultatet blev en härlig
köksträdgård!
Ni får gissa om jag är nöjd?

Trevlig kväll!

Kram
Helena

24 kommentarer:

Camilla sa...

Oj vad fint du har gjort! Du har verkligen legat i och grovjobbat. Det blev ju hur bra som helst. Lycka till med odlingen i dina fina pallkragar. Jag har aldrig odlat i sådana men har sett flera som har gjort det med mycket bra resultat. Det är ju så lättskött och det är ju bra!

LyckligaPraliner sa...

Men har du gjort allt detta?! Vilket arbete du har lagt ner och så otroligt bra det blev OCH snyggt också !! Vad jag blir avundsjuk. Glad för din skull men avundsjuk :))

Kamilla sa...

Åh så fint du gjort! Vilket arbete du lagt ner. Så mysigt att gå runt där och skörda sen!

Kramar

Tina sa...

Så himla fint!
Bra tanke med den sneda kantstenen..smart.
Kan tänka mig att det känns gott i kroppen nu, jag darrade i armen när jag skulle äta sillen på påskaftonen..men nu är allt bra igen och jag är så nöjd. Kan tänka mig att du är detsamma med din fina köksträdgård!

Kram på dig!

VillaKarlslund sa...

Men vad snyggt du gjort,vad duktig du är.
Nu blir jag allt lite avis:)

Ha en fin start på veckan:))
Kram Tina

Lottas Fotografi sa...

Vad snyggt det blev! Kanon! Själv håller jag och J på att göra en drivbänk av diverse överblivet material och gamla fönster. Är inte riktigt klart ännu då helgen varit ganska inrutad med besök här och där. Men vi har haft trevligt och det är ju huvudsaken!

Kram Lotta

Cajsas Faster sa...

Ser kanon ut!
Vilket härligt jobb, det kan vara värt lite träningsvärk, eller hur;)

Ha en bra vecka, Kram Marie

mammaxtre sa...

jag måste erkänna att jag är fruktansvärt avundsjuk. Så fint du gjort. Vad härligt! Jag vill också!

Ha det gott

Allt och/eller Inget sa...

Så himla fint du gjort! Vad arbetssam du är. Hoppas du får mycket glädje av ditt fina arbete framöver, men goda kryddor osv till maten. Kram Linda

Fru Vallmo sa...

Wow, vad du har jobbat! Det är ju otrolig fint! Förstår att du är supernöjd, tänk vad härligt, när du plockar därifrån sallad och persilja och vad kul!
kram på dig! Ute

Hildas hem - Sofia sa...

Wow! Vilken superfin köksträdgård ni fixat! Verkligen jättefin! Så kul när det kommer att börja sticka upp små strån ur jorden som du får vårda :)

Jag önskar dig en fortsatt härlig dag!
Kram Sofia

Fröken Grön sa...

Jädrar i min lilla låda vad snyggt det där blev, - du har all anledning att dunka dig själv i ryggen och vara nöjd!
Åh, vad jag också vill ha någon slags steninramning runt mina bäddar, varför har jag inga sådana liggandes på lager?? Hmmm, måste fundera ut vad jag ska ordna och var jag hittar det.
Sätt dig nu på en stol och bara njut av allt det fina!
/Anna-Karin

Lövkojan sa...

Det blev ju otroligt fint! Pricken över så att säga är ju stenläggningen. Kul att se förvandlingen från sandlåda till köksträdgård :).

Är som du en stenälskare och har tvingat familjen till många fyllda fickor på olika resor :).

Ha det bra, kram Marie-Louise

Gugis Pärlor sa...

Wow! Det var fint gjort! Återanvända sandlådan till något så nyttigt som ett köksland... Hoppas nu att det växer så det knakar och ni får njuta av läckerheter!

Kram Gugi

A House With A View sa...

Jag gissar att du är HELNÖJD!!!! Oj oj så jättefint det blev!!! Så händigt med pallkragar! Jag har börjat på med ett projekt med sådana förra året men fick problem med ryggen och allt blev stiltje! Hoppas komma igång i sommar med det igen!

Det blev verklien hur fint som helst!!

Kraaaaaaaaaaaaam aka

Emmas Andra Bullar sa...

Verkligen superfint Helena!
Önskar att jag hade tid och intresse för odling..
Kram Emma

Britt sa...

Ur snyggt där har du lyckats vad kul att få till//Britt

Marina sa...

Oj vilket arbete, vilken skillnad. Kan tänka mig att du är hur nöjd som helst.

Kram!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Halloj!

Förstår att du är hel nöjd. Det blev ju såå bra!
Hoppas på att valborg blir lika fin! Kram kram!

Hos Madeleine Hudvård & Inredning sa...

Hej helena
Verkar som du haft fullt upp med trädgårdslandet. Behöver du eller någon annan fler pallkragar så har jag att ge bort.
Jag älskar sten, vi har lagt både gatsten och kullersten på gångar upp till huset.
Jag skrev en kommentar på min blogg om korgen du undrade över.

Varmt välkommen till butiken när du har tid.
Kram Madeleine

Viola sa...

Vilken härlig köksträdgård du skapat, en fröjd för ögat :) hoppas dagen varit bra, kram

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Men åhh av duktig du är..sååå fint..:)
Förstår att du är supernöjd..de ska du vara!!!

Jaaa stenar är så fint..älskar det..!!!

Må så gott
Kraam Susanne

The House of Antoinette sa...

Riktigt, riktigt snyggt tycker jag - gillar verkligen kombinationen av sten och lådor samt att man kan ställa dig va man vill gällande unor osv. Jag har odlat mycket i pallkragar i vårt gamla hus och jag gillade det verkligen - man har koll på läget så att säga samt inte mycket att rensa. Like a lot!!!

Kramiz

mina finaste. sa...

Det blev ju supersupersuperfint! Vilken härlig oas att kunna plantera i. Nu blev jag inspirerad till att fixa jag med. Det verkar populärt med odlingsbäddar...det ser väldigt prydligt ut.

Ha en fin dag i solen!
Kram Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...